Träna skänkelvikning

Tänkte att jag skulle visa en övning som jag gjorde rätt mycket i höstas. Kallar den inte något speciellt men det var så jag lärde mig att göra skänkelvikningar med Gandalf. Inte för att han inte kunde det innan men jag ville ha lite mer kontroll i dem då han gärna gick på lite och böjde sig som en banan ;)
 
Jag började med att rida som vanligt och värma upp, mycket böjt spår så att hästarna blir mjuka i sidorna. Sedan efter det så började jag med att vända upp på medelinjen och flyttade ut honom till mitten på vardera långsida. 
För att hästarna inte ska gå med rumpan före så är det väldigt viktigt att man är där om möter upp så att den inte flyter ut. 
 
Om hästen inte har gjort det så mycket innan så kan du inte förvänta dig att hästen ska göra en korrekt skänkelvikning det första den gör. Du får hela tiden träna stegvis, börja med att hästen går lite mer rakt men ändå korsar benen litegran och sedan när du känner att hästen är redo så kan du öka korsningsgraden på benen ett snäpp för att sedan komma till det slutliga resultatet. 
Viktigt att man inte pressar hästen till en korrekt första gången utan gör det med stegvis och låter det ta några veckor, för då får du en häst som är mer possetiv till att flytta i sidled. :) 
 
 
(Ber om ursäkt för mina urdåliga paintskisser;)) 
Man kan variera den här övningen väldigt mycket, du kan rida utanför bommarna (svarta sträcken) rakt fram eller flytta direkt osv. :)
 
Är det något ni funderar över på den här övninge släng inte en kommentar, svara mer än gärna på era frågor! :)
 

Kommentera här: