Hoppning 21 Mars 2013

Hade våran inriktningsdag igår i skolan och det innebär att vi har en ridlektion på morgonen och teori på eftermiddagen. Igår hade vi hoppning på lektionen och tänkte att jag skulle dela med mig utav den då jag tycker att den var väldigt rolig och inte allt för svår :)
 
Blå- Vänstergalopp Orange- Högergalopp 
 
Började med att värma upp i alla gångarter och sedan hoppade vi fram två gånger i vardera varv på räckerna (gröna) 
 
Sedan gick vi ut i vänstervarv och kom fram i galopp och hoppade oxern (röda) från A till C och efter att vi hade hoppat oxern så skulle vi rida rakt fram, nästan hela vägen ner till väggen. Därefter skulle vi svänga höger(rätt snäv sväng så det gäller att hålla ihop hästarna så dem inte blir millånga;)) och svägna upp på räcket. 
 
Sedan högersväng igen och hoppa oxern men efter oxern så svänger man vänster och hoppar det andra räcket. Sedan kan man göra den här banan i all oändlighet men då det är rätt krävande fall man inte har en häst i topptrimm så är det bra om man inte kör den här banan hur många gånger som helst. 
 
Jag fick rida Alonzo och det gick väldigt bra måste jag säga, han som annars brukar vara väldigt stark och dra på som en tok så var han väldigt lugn och harmonisk. Jag behövde inte sitta och slita för att få stopp på honom utan kunde sitta till lite i sadeln och "ho:a" så saktade han ner så fint. :) När jag har ridit Alonzo tidigare i år så har det inte gått så bra och han har varit stark och inte lyssnat så det var väldigt stärkande att det gick så bra igår :)
 

 
 
 

Kommentarer:

1 Carro:

skriven

Kul att det gick bra :)

Svar: Ja verkligen, hade fått beröm att jag hade ett bra handlag med hästar så då blir man ännu mer taggad :)
AmandaEkberg

2 Carro:

skriven

SV: Åh vad kul, det är alltid roligt med beröm! :)

Svar: Ja, man blir ju så himla motiverad att fortsätta då! :)
AmandaEkberg

3 Emma :

skriven

sv: ja hon är hur bra som helst! :)

Kommentera här: